User Tools

Site Tools


epifania_2014

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
epifania_2014 [2014/01/04 03:39] matiasepifania_2014 [2014/01/05 10:58] (current) matias
Line 332: Line 332:
  
 Dopsöndagen den 12.1. kl 15 firas en högmässa pä franska i Helsingfors, där jag ska predikan över texten Matt. 3:13-17 Dopsöndagen den 12.1. kl 15 firas en högmässa pä franska i Helsingfors, där jag ska predikan över texten Matt. 3:13-17
-** + 
-3:15 C     Tron är gemensam**+ 
 +**3:15 C     Tron är gemensam**
  
 Här lyfter jag fram en tanke som ingår i texten: Tron är gemensam. I denna gemensamma tro förenas vi genom dopets förrättning. Här lyfter jag fram en tanke som ingår i texten: Tron är gemensam. I denna gemensamma tro förenas vi genom dopets förrättning.
Line 444: Line 445:
 Här lyftes fram en tanke i texten. Här lyftes fram en tanke i texten.
  
-** +**  3:16: Dopet är en gåva** 
- 3:16: Dopet är en gåva** +
  
 Dopet är alltid någonting som tas emot. Egen aktivitet är utesluten. I fråga om förrättning gäller detta också Jesus, också då Jesus själv inträdde i dopet. "När Jesus var döpt", sägs i passiv också på grundspråket.  Dopet är alltid någonting som tas emot. Egen aktivitet är utesluten. I fråga om förrättning gäller detta också Jesus, också då Jesus själv inträdde i dopet. "När Jesus var döpt", sägs i passiv också på grundspråket. 
Line 468: Line 468:
  
 //[[matiassv|Tillbaka till Matias sida ]]//   //[[matiassv|Tillbaka till Matias sida ]]//  
 +
 +
 +Också detta ingår i analysen av predikotexten Matt. 3:13-17 dopsöndagen den 12.1. då vi firar högmässa på franska kl 15 i Heliga Hjärtats kapell i Helsingfors.
 +
 + 
 +** 16:B    Med detsamma**
 +
 +Två händelser beskrivs i evangeliet: Jesu dop och att himlarna öppnades.
 +
 +Dessa två händelser förenas med varandra genom ordet " euthéos ", " εὐθέως ", som säger att både de två hör intimt ihop med varandra, själva dopet och öppnandet av himlarna. 
 +
 +Ordet betyder "rakt",  "direkt", "genast", "omedelbart" etc. och just i detta sammanhang säger att hela resten av berättelsen hör ihop med dopet utan, att de på något sätt kunde isoleras från själva dopet.
 + 
 +Jesu steg framåt blir som följd av dopet.
 +Teofanin blir som följd av dopet.
 +Uppenbarelsen av Jesu hemlighet som Guds Son blir öppnad som följd av dopet.
 +Att vi blir Guds barn blir som följd av dopet.
 +Allt detta förenas med dopet.
 +
 +Den omedelbara kontakten mellan två sammanhörande händelser brukar uttryckas på olika sätt på olika språk och innanför olika kulturer. Här sägs det med ordet euthéos. 
 +
 +http://www.roto.nu/doku.php/messe
 +
 +//[[matiassv|Tillbaka till Matias sida ]]//  
 +
 +
 +**  3:16 C   Himlarna öppnades**
 +
 +Då man förbereder sig för en predikan är det bra att ha tio gånger mera tankar än man kan föra fram i själva predikan. Därefter är det lättare att komma till sådant som den gången kunde vara uppbyggande.
 +Så har jag också förberett mig för predikan på franska i Helsingfors den 12.1. kl 15 i Heliga Hjärtats kapell. Predikotexten kommer att vara Matt. 3:13-17.  
 +
 +
 +Teofanin beskrivs som öppnandet av himlarna " ἠνεῴχθησαν ", " ēneōkhthēsan ". Passiv säger att allt är Guds gärning. Då himlarna öppnas så att himmelen och jorden förenas, kommer allt som där sker, från Guds egen aktivitet, ända från början ända till slutet.
 +
 +Här i evangelietexten är det fråga om teofani, Guds härlighets uppenbarelse.
 +
 +Just denna teofani har gjort att berättelsen om Jesu dop i forna Egypten användes som text för firandet av epifania-höttiden den sjätte januari.
 +
 +Då epifanian erövrades fungerade denna vision som ett kristet svar för dåtida utmaningar.
 +
 +Berättelsen gav de kristna en möjlighet att komma de gamla egyptiska seder och bruk till mötes och erövra dem.  I stället för den hedniska tron kunde folkets vanor omvändas till att dyrka Herren, vår Gud. 
 +
 +Genom denna berättelse kom de kristna direkt mitt i kärnan av högtiden.
 +
 +Verb " anoígo ", "ἀνοίγω ", betyder att "öppna", "öppna port", "öppna munnen", "öppna ögonen" etc. i otaliga sammanhang. 
 +
 +Här i detta sammanhang i vår text förs tanken framåt. Berättelesen presenterar en storartad vision:  
 +
 +Då himlarna öppnas blir det en öppning mellan himlen och jorden, mellan Gud och människa. 
 +
 +Innehållet i Jesu dop fortlöper i det kristna dopet:
 +
 +Varje gång en människa blir döpt,
 +
 +öppnas himlarna
 +
 +och människan förenas med himlen,
 +
 +Guds öppna hjärta kommer till synes,
 +
 +Guds kärlek kommer dopbarnet till godo.  
 +
 +
 +Detsamma gäller också varje gång en högmässa förrättas. 
 +
 +Betlehems under förnyas. Den himmelska härskaran och församlingen på jorden förenas.
 +
 +Denna realitet tittar inte på, om det finns många eller några få människor närvarande i högmässan.
 +
 +Varje gång en liturgi förrättas, finns myriader av de heliga, änglar och hela den himmelska härskaran närvarande, och det viktigaste: Jesus är närvarande.
 +
 +  http://www.roto.nu/doku.php/messe
 +
 +//[[matiassv|Tillbaka till Matias sida ]]//  
 +
 +
 +Det är tryggt att förbereda predikan, ty vi är inte allena. Guds Ande är kyrkans Ande. Han lever med oss och hjälper oss i allt. Han själv är garantin för hela liturgin. Såväl i förberedelsen som i verställigheten av predikan är det han som kommer oss till mötes. 
 +
 +Detta kan vi se också i dopsöndagens evangelium Matt. 3:13-17, som jag ska predika över den 12.1. i högmässan på franska i Helsingfors. 
 + 
 +**3:16 D   Dopet och den heliga Anden**
 +
 +Såsom alltid då Kristus själv är närvarande, så också vid den dopförrättning där Jesus döptes, kom den heliga Anden över Jesus, den döpte.
 +
 +Denna verklighet fortlöper vid varje dopfärrättning. Varje gång ett dop förrättas, donerar Guds Ande syndernas förlåtelse, pånyttfödelse, nytt liv och alla andra storartade gåvor för den döpte.   
 +
 +Ordet " Pneuma ", " Πνεῦμα " i grundtexten betyder "här Guds Ande", "den heliga Anden"
 +
 +Texten är en av de underbaraste beskrivningar av trefaldighetsläran:
 +
 +- Fadern i himlen
 +
 +- Sonen på jorden
 +
 +- Anden i mitten.
 +
 +En Gud i tre personer. 
 +
 +En hel predikan kunde byggas upp på denna vision. I detta sammanhang tar jag fram bara den synvilkeln som berör dopet. Trefaldighetstanken kan man föra fram söndagen efter pingsten. 
 +
 +Dopet förrättas i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn.
 + 
 +Ordet "namn" är i singularis i Matteusevangeliets dopbefallning. 
 +
 +En förklaring förekommer i adressen:  http://www.roto.nu/doku.php/text004
 +
 +Frälsningen genom dopet syftar till att vinna alla folk för evangeliet, inte bara några enstaka från alla folk utan alla människor i alla folk.
 +
 +Denna synfallsvinkel hade jag i texten:
 +http://www.roto.nu/doku.php/text006 
 +
 +Då några skribenter har påstått att dopet i början förrättades genom formulär: "Jag döper dig i Jesu namn", så kan vi säga, att alla de äldsta traditionerna känner till bara formen: "Jag döper dig i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn."
 +
 +Benämningen "dopet i Jesu namn" syftar till detta dop i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn. 
 +
 +Också i Apostlagärningarna kommer det fram, att frasen "döptes i Jesu namn" vill säga enbart att människan i fråga fick ta emot det kristna dopet. Det undanförstådda i Apostlagärningarn var, att formuläret av Trefaldigheten användes i själva dopet. 
 +
 +Detta kan ses i berättelsen Ap.g. 19, där diskussionen började från Guds Ande. Paulus och de närvarande diskuterade om den heliga Anden, inte om dopet. Men sedan kom det fram att efesosborna aldrig hade hört talas om Anden. 
 + 
 +Detta påstående var förvånande för aposteln Paulus. Han började undra hur i världen hade de inte hört talas om den heliga Anden. Paulus ville påpeka att javisst måste de ha hört talas om Anden, om inte annars så i alla fall vid dopförrättnigen, då man döper i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn. 
 +
 +Först därefter kom det fram att efesoborna hade fått endast Johannes-dopet. 
 +
 +Själva frågeställningen förevisar att formuläret i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn ingick också i Lukas teologi i Apostlagärningarna. 
 +
 +
 +http://www.roto.nu/doku.php/messe
 +
 +//[[matiassv|Tillbaka till Matias sida ]]//  
 +
 +
 +** 16: E  Duva**
 +
 +
 +
 +Duvor , Columbidae, är en familj av mer än 40 släkten och  mer än 300 arter av fåglar. Det största släktet är Columba. 
 +
 +I Nya testamentet på grekiska är duvan " peristerá ", " περιστερά, άς, ἡ ",
 +
 +I Gamla testamentet förekommer duvan flere gånger, t.ex. i samband med Noas ark. 
 +
 +Berättelsen om Noas ark har tillgodogjorts i Nya testamentet. 
 +
 +I Första Petrusbrevet används berättelsen om Noas tider som förebild för frälsningen i och genom dopet.
 +
 +Tanken fokuceras i  1. Petr. 3:21-22:
 +
 +"På motsvarande sätt räddas ni nu av vattnet i dopet, som inte innebär att kroppen görs ren från smuts utan att man med gott uppsåt vänder sig till Gud. Och ni räddas genom att Jesus Kristus har uppstått, han som har stigit upp till himlen och sitter på Guds högra sida, sedan änglar, makter och krafter har lagts under honom."
 +
 +
 +I Höga visan betyder duvan kärlekens ankomst. Denna aspekt öppnar det kärleksfulla i den heliga Andens uppenbarelse. Man erinra det rara och rörande, det ljuvliga och kärleksfulla vid barndopet, då man tittar på den söta småttingen i dopdräkten vita glans.
 +
 +Just i och genom dopet sänker sig Guds kärlek på den lilla babyn.
 +
 +http://www.roto.nu/doku.php/messe
 +
 +//[[matiassv|Tillbaka till Matias sida ]]//  
 + 
 +
 +** Matt. 3:17: A Gudsordet vid dopförrättningen**
 +
 +Fortsättningsvis förhandsarbete för att förbereda predikan den 12.1. kl 15 i Heliga Hjärtats kapell i Helsingfors. 
 +
 +I evangelietexten Matt. 3:13-17 sägs att Guds röst hördes komma från himlen.
 +
 +Guds röst sägs på grundspråket " fōnē " , " φωνὴ ".
 +
 +En hel predikan kunde byggas upp på Gudsordet som  nådemedel. Där kunde man presentera Bibeln som Guds ord, Gudsordet som predikas, Gudsordet som är verksamt i hela kyrkan, etc.
 +
 +Här berör jag endast det som hör ihop med dopet.
 +
 +I Stora katekesen säger Luther att Gudsordet är det verksamma vid dopet. Utan Gudsord skulle dopet vara enbart vilket vatten som helst. Men i och med att Gudsordet fungerar i och med dopvattnet blir helheten mäktigare än himlarna och jorden.
 +
 +
 +Luther säger i Stora katekesen:
 +
 +"Ja, min vän, vem vet icke, att vatten är vatten, om det kommer i fråga skilt från Guds ord? Men huru vågar du så mästra Guds ordning och från dopet rycka loss den värdefullaste klenod, som Gud därmed förbundit och däri infattat och som han icke vill hava skild därifrån. Ty kärnan i vattnet är just Guds ord eller befallning och Guds namn; och det är en skatt, som är större och ädlare än himmel och jord.
 +
 +Lägg alltså märke till denna åtskillnad, att dopet är något helt annat än allt vatten i övrigt, icke för den naturliga beskaffenhetens skull, utan emedan här något ädlare kommer till. Ty Gud giver det del av sin egen ära och lägger in sin kraft och makt däri. Därför är det icke blott ett naturligt vatten, utan ett gudomligt, himmelskt, heligt och saligt vatten och allt, varmed man nu ytterligare må prisa det. Ty det innesluter i sig hela Guds rikedom och kraft." 
 +
 +
 +Kyrkofadern Augustinus säger, att pånyttfödelsen i dopet är större än vår timliga födelse, därför att födelsen i detta liv ger liv enbart för denna förgänliga tid, medan dopet föder oss på nytt för evigheten och därmed ger oss det eviga livet.
 +
 +http://www.roto.nu/doku.php/messe
 +
 +//[[matiassv|Tillbaka till Matias sida ]]// 
 +
 +
 +
 +Matt. 3:17:    B Älskade
 +
 +Barnet är älskat. Fadern i himlen älskar sin enfödde Son. 
 +Enligt grundspråket är Jesus " agapetós " , " ἀγαπητός, ή, όν ", "den älskade".
 +
 +Jesus har varit Guds Son ända från evigheten. Redan då tiden skapades fanns han. 
 +
 +Den Nikenska bekännelsen säger om honom:
 +
 +Vi tror --- på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern,---"
 +
 +I och med att Jesus Guds älskade Son ingick i dopet, blev dopet den stunden då vi människor upptas i Guds familj.  
 +
 +I och genom dopet blir vi Guds barn. Denna gåva betyder att vi kan kalla Gud som vår Fader. 
 +  
 +Som Guds barn kan vi sätta vårt tillit på Honom som tar hand om oss bättre än ens de mest älskande föräldrarna någonsin kan göra. 
 +
 +Att begripa denna aspekt av Guds underbara kärlek kan ge djupa dimensioner i förståelsen av dopförrättningen.  
 +    
 + 
 +http://www.roto.nu/doku.php/messe
 +
 +//[[matiassv|Tillbaka till Matias sida ]]// 
 +
 +
 +
 +Matt. 3:17: C  Den eviga kärleken
 +
 +Predikotexten den 12.1. i högmässän på franska kl 15 kommer att vara Matt. 3:13-17.
 +
 +I texten säger Gud Fadern att han älskar sin Son.
 + 
 +På grekiska sägs Guds Faderns  behag till Guds Son med ordet: " evdókesa ", " εὐδόκησα ", "välbehag".
 +
 +Verbformen är aktiv aorist. Att Gud älskar utan att tidsdimensionen betraktas, betyder, att i samband med Guds kärlek står tiden stilla och evigheten möter mottagaren.
 +
 +Detta ger oss obegripligt väldiga dimensioner att skåda Guds godhet och enorma kärlek. 
 +Guds kärlek är evig därför att Gud själv är evig
 +
 +För att Jesus gick in i dopet för att döpas av Johannes, blev dopet förenat med honom. I och med det kristina dopet har vi tagits i delaktighet av Guds eviga nåd, kärlek, välbehag och barmhärtighet. 
 +
 +
 +Vid varje dopförrättning förkunnar Gud sin kärlek. Guds godhet visas. För att Gud är evig, kommer ocksä hans kärlek att vara evig. Detta betyder att evigheten i Guds eviga händer kommer att vänta på oss.
 +
 +
 +http://www.roto.nu/doku.php/messe
 +
 +//[[matiassv|Tillbaka till Matias sida ]]// 
  
/home/weby/roto/data/attic/epifania_2014.1388835543.txt.gz · Last modified: 2014/01/04 03:39 by matias